Yess, Indonesia - Reisverslag uit Buni, Indonesië van Lisa Coppens - WaarBenJij.nu Yess, Indonesia - Reisverslag uit Buni, Indonesië van Lisa Coppens - WaarBenJij.nu

Yess, Indonesia

Blijf op de hoogte en volg Lisa

01 Februari 2015 | Indonesië, Buni

Hi Indonesia! Wat een super vriendelijk volk! Niet opdringerig, niet overdreven maar een heel fijn welkom in Jakarta. Alhoewel ik deze grijze stad snel verlaten heb en naar een gezellig, puur, maar wel wat verlaten jogjakarta ben gegaan. Gelukkig zaten er met het ontbijt precies twee andere mensen binnen en dat bleken twee gezellige zweedse meiden waarmee ik uiteindelijk door Java heb gereisd. We begonnen met een dagtripje naar de bekende borobudur tempel. Achteraf begrepen we dan ook wat er in de lonely planet stond: 'expect to get requests for pictures from giggling teenagers'. De tempel, tja, daar hebben we niet veel van gezien, deze was volledig gevuld met studenten. Voor hen was de tempel dan ook niet interessant, wij waren de kermisattractie! Voor 3u lang hebben we ontelbaar veel foto's gemaakt. Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen

Verder lekker rondgelopen in Jogja, cultuur gesnoven, wat gewinkeld, absurd goedkoop gegeten, nog een avondje gaan stappen en uiteindelijk een trip geboekt naar de bekende vulkanen Bromo en Ijen op Java eiland.

Bromo zou prachtig moeten zijn met zonsopkomst, en als je de plaatjes googled geloof ik dat graag, maar helaas was het zo bewolkt dat we eenmaal op de top nog geen 10m weg konden kijken. Desondanks was het wel de eerste vulkaan die ik ooit heb gezien en was het vet om de rook uit de krater te zien komen. En daarnaast hebben we veel lol gehad met de selfies en de spacy regenpakken van Amanda en Jenny. Vulkaan #1: check!
Ijen is beroemd doordat het een van de weinige vulkanen in de wereld is waar je de blauwe lava kunt zien. En wauww, dat was ook zo ontzettend vet! We vertrokken in de nacht, 1uur, en dat was best een pittige wandeling. Halverwege de nacht waren we op de top en zijn we de krater in naar beneden geklommen. Een verschrikkelijke lucht van de rook en brandende longen met ademen maar dat was het allemaal waard. Beneden zag je de rook tussen de stenen omhoog komen en daartussen de blauwe lava. VETT! Vulkaan #2: check.

Op naar bali. Met ons geweldige busje reden we door het prachtige groene landschap. Helaas begon het te regenen en daar had het busje niet op gerekend. Dit was misschien wel de gevaarlijkste trip van mijn reis. Dat busje had ieder moment door kunnen zakken, maar gelukkig hebben we veilig Bali bereikt en zelfs op de boot nog een walvis gespot!! Wauw!!

Nog vier daagjes wachten op Frederieke en Tessa... In Kuta Bali. Dat waren wel vier hele gezellige dagen met vooral veel mc donalds sunday ijsjes voor 0,45cent. En een nieuwe surf poging samen met Ana, en dat ging dit keer best aardig moet ik zeggen. Ana (canadese) heb ik in Thailand leren kennen en ze had min of meer hetzelfde reisplan. Geen wonder dus dat ik haar in elk land minimaal een keer gezien heb. Heel leuk! Zeker toen we om 4u smiddags door een aantal indonesiers werden uitgenodigd mee te drinken en we ze Jungle Speed hebben geleerd:)

Hallo Fred en Tes! Echt fijn om na 3,5 maand bekende gezichten te zien! We hebben dan ook meteen echt veel leuke dingen gedaan. O.a een echte Balinese kookcursus. Zoooooo lekker! Bij deze: we moeten en zullen deze kunsten weer een keer tonen als Tessa en Frederieke terug in NL zijn. Verder hebben we lekker gescooterd in Ubud. Heeel erg veel geluk dat ik dit keer nier achter het stuur zat want Tessa en Frederieke hadden wel netjes het internationale rijbewijs geregeld. Toen de politie ons stopte, een gezellig praatje met ons maakte en wij nog een fototje maakten mochten we weer verder.

Door naar de veelbelovende Gili eilanden. Waar ik na overal gesnorkeld te hebben dan toch echt mijn 'Padi open water' wil gaan halen. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik zo diep onder water ben geweest en daar nog kan ademen ook, het was echt ongelofelijk vet! Het onderwaterleven is ook zo mooi, schildpadden, heel veel visjes; groot en klein, scholen vissen en we zijn zelfs naar een wreck geweest met o.a een fiets op de bodem. En na vier dagen is het Frederieke en mij dan ook echt gelukt. Tijd voor een feestje! Onze Franse duikinstructeur Pierre deed gezellig mee. Ik denk dat we blij waren dat we er pas na onze cursus achter kwamen wat voor feestbeest het was. Hoe dan ook, het was heel erg gezellig! Waardoor Frederieke halverwege de nacht ook besloot: 'Zullen we nog een nachtje blijven?!'. Want eigenlijk zouden we de volgende dag vertrekken, dat plan was dus van de baan. De dag daarna zijn we wel echt naar Lombok gegaan, met 'public transportation'.... Een ervaring...

Ik had al ontzettend veel verhalen gehoord over de geweldig mooie maar ontzettend zware trekking naar de Rinjani vulkaan op Lombok. Het kriebelde dus al lang, maar helaas was de top dicht ivm het regenseizoen. Het werd dus een 2 dagen 1 nacht trekking, ipv 3 dagen 2 nachten. Maar stiekem vonden we dat niet heel erg. Dag 1: 10uur omhoog klimmen. Dag 2: 8uur omlaag. Tot 2641m hoogte. En op de top was het KOUD! Afzien! Maar dat alles was vergeten met het geweldige uitzicht. Misschien wel het mooiste wat ik heb gezien in mijn reis. Wat een ontzettend gave trek door verschillende landschappen, met heerlijk eten, leuke gidsen en een echt gaaf uitzicht. Vulkaan #3: check.
De spierpijn de 3e dag was verschrikkelijk, het plan om te gaan surfen was nadat we de eerste stap uit bed hadden gezet weer over boord gegooid. In plaats daarvan dus nog een lekker chil dagje in Kuta Lombok. De vrouw die me een sjaal wilde verkopen heb ik gelukkig gemaakt met een 5 euro biljet waarmee ze lekker in het dorpje kon pronken, geen van alle hadden ze ooit euro's gezien. Super grappig.
En dan weer terug naar Bali. Ik heb een vlucht te halen...

Tot snel! Xxx

• 02 Februari 2015 - 08:55

Els:

hee Lisa, top nu is je geweldige verslag wel compleet te lezen.
    super leuk.

en heel fijn; wij zien je woesndag weer.
    xx

• 02 Februari 2015 - 12:18

Jan En Francien:

Mooi verslag Lisa,
    en voor straks, een goede terugvlucht gewenst.