'Hello teacher' - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lisa Coppens - WaarBenJij.nu 'Hello teacher' - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lisa Coppens - WaarBenJij.nu

'Hello teacher'

Blijf op de hoogte en volg Lisa

28 November 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Soksabai (khmer: hoe gaat het?)
Wauww wat een ervaring en wat een geweldige stad! In twee weken ben ik me 'thuis' gaan voelen en ga ik nu met een brok in m'n maag weer verder. Ceshe organisatie is 4 jaar geleden opgezet door Rady die engelse les gaf in de rijstvelden en inmiddels 2 scholen heeft, een huis voor de vrijwilligers en daarnaast kidtea school voorziet van vrijwilligers. Grappige man met een heel goed hart.
Samen met Becky ging ik iedere ochtend en namiddag met de tuktuk of de fiets naar kidtea school. Het huis voor de vrijwilligers en de scholen liggen een stuk uit het centrum van siem reap dus dat was al een heerlijke culturele ervaring opzich. Ik blijf me verbazen over de vervoersmiddelen: 1 persoon op scooter is 'not done', min 3 personen en een aantal kippen of een levend varken met de poten omhoog achterop gebonden. Zelfs de fiets is voor 2 of 3 kinderen bedoeld. En iedere machine voor het land is tevens een vervoersmiddel. Kinderen tussen het hooi of met 10e in de achterbak, alles kan!

En dan een normale start van de les:
Hello. 'Hello teacher. How are you today?' I'm fine thank you. How are you? 'I'm fine thank you.' Okay, sit down please. 'Thank you teacher'
Wat een schatjes!!! Heel energiek, ondeugend, maar ook opgevoed met veel respect. En ze willen graag leren, dat is het mooiste om te zien. Ergens zijn ze zich er al zo bewust van dat ze Engels moeten leren om geld te kunnen verdienen. (Bijna alle banen zijn in het toerisme) Dat maakte het les geven ook leuk! Ik had 4 klassen, van verschillende niveaus, van het ABC leren tot de eerste grammatica zoals present continious. En natuurlijk kwam iedere dag wel de vraag: 'teacher, play game?!' Ondanks dat het maar 4 uurtjes les waren en een grote break in de middag vraagt het wel veel energie. Ook hier kennen de kinderen vrijdagmiddag.

Naast het lesgeven heb ik ook een super leuke tijd gehad met de andere vrijwilligers. Veel gekaart, gekletst met onze tuktuk-drivers en voor het eerst in Azië zonder Nederlanders doorgebracht! De eerste avond gingen we naar een circus. Maar wow, het was veel meer dan dat! Schilderen, muziek, dans, theater en acrobatiek. En dat allemaal super goed in een verhaal gezet over de Khmer rouge. Heel vet. Natuurlijk heb ik in het weekend ook een bezoekje gebracht aan Angkor Wat. We hadden zelfs het ambitieuze idee om voor sunrise te gaan (4.30 vertrekken) want dat zou heel mooi moeten zijn. Ik moet jullie teleur stellen. Er waren zoveel wolken dat het inderdaad lichter werd, maar that's it! Overigens was Angkor Wat wel echt de moeite waard, dit mega grote gebied met tempels is echt prachtig! En dat terwijl mijn tempel interesse alleen maar daalt hier
Voor het eerst had ik ook weer ritme in etenstijden en echt lokaal eten! Fruit en noodles in de ochtend en rijst voor lunch en diner. En ik moet toegeven iedere maaltijd was weer heerlijk! Zelfs zo lekker dat ik de kok ben gaan vragen voor een kookles. En ja hoor, er staan wat receptjes genoteerd.
Daarnaast had ik altijd gezelschap van spinnen, sprinkhanen, kippen, kakkerlakken, kikkers en vooral heel veel muggen. Zelfs onder de douche, heerlijk! Ik zou bijna vergeten te vertellen dat ik sliep op een soort van tuinkussen tussen de kakkerlakken. Zelfs daar was ik snel aan gewend.

Gisteren ben ik met een rugzak vol tekeningen naar huis gegaan na heel veel high-fives en knuffels te hebben gegeven. En uiteraard op de fiets nog heel veel gezwaaid en bye gezegd tegen de kinderen die we voorbij fietsten. Ik ga ze missen!

Inmiddels ben ik in phnom penh. Klaar voor het '2e deel' van mn reis, zo voelt het een beetje.
Hoe is het met de suprises in nederland?!

Xxxx uit Azie

  • 26 November 2014 - 16:34

    Lisa:

    Ik snap niet wat er telkens mis gaat, maar weer is maar de helft van m'n verhaal online. Zodra ik een computer heb gevonden zal ik het weer fixen.

  • 28 November 2014 - 18:43

    Maria:

    Hoi Lisa

    We wachten gewoon af totdat het is gelukt

  • 29 November 2014 - 12:33

    Het Thuisfront:

    Lisa weer een super leuk verhaal en wat een belevenissen en een ervaring rijker, les geven!!!.
    en wij zijn thuis natuurlijk super benieuwd naar je kookrecepten.

    Aan surprise word hier nog niet zoveel gewerkt meestal laatste week zoals je gewend bent.
    De december maand een leuke tijd helaas zonder jou maar jou verhalen maakt het gevoel allemaal weer goed. Je geniet en dat is de bedoeling.
    hele fijne tijd en zoals je al schrijft op naar 2e deel van je grote reis.(bijna op de helft)

    dikke knuffels van thuis
    xxx



  • 01 December 2014 - 22:15

    Jonkerveld:

    Lisa, Wat genieten wij mee. Volgens ons heb je het geweldig naar je zin. Wat gaat het snel, al bijna op de helft. Veel plezier nog en tot horens.

    Groeten vanaf Jonkerveld

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Zuid-Oost Azie

Reizen door Zuid-Oost Azie

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2015

Yess, Indonesia

10 Januari 2015

Hoogtepuntjes

18 December 2014

De weg naar Vietnam

28 November 2014

'Hello teacher'

09 November 2014

Laos
Lisa

studente Communicatie en Multimedia Design

Actief sinds 17 Sept. 2013
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 10515

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2014 - 03 Februari 2015

Zuid-Oost Azie

11 September 2013 - 25 Januari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: